V Británii testovali lietadlo, ktoré dobíja batérie za letu
Britská Univerzita v Cambridgi slávi úspech. Ešte pred Vianocami otestovali prvé hybridné lietadlo, ktoré sa dokáže nabíjať za letu. Nastolili tak hudbu budúcnosti?
Hybridný pohon stroja, ktorý vedci sami zostrojili v spolupráci so svetoznámou leteckou spoločnosťou Boeing, využíva nie len obyčajné letecké palivo, ale dokáže za letu nabíjať aj svoje batérie. Takýto spôsob využívania energie si sľubuje veľkú úsporu paliva v celosvetovom meradle. Zatiaľ sa vedcom síce podarilo vyrobiť len prototyp jednomiestneho stroja, ktorý je poháňaný klasickým štvortaktným benzínovým motorom z automobilu Honda, no ten je doplnený o elektromotor poháňaný zo šestnástich veľkých litium-polymerových batérií.
Princíp funkčnosti je v podstate podobný ako v prípade hybridných automobilov. Batérie pomáhajú spaľovaciemu motoru najmä v momentoch, kedy je potrebný maximálny výkon, teda napríklad pri vzlete. Počas samotného letu môže elektromotor buď šetriť palivo dodávaním vlastného výkonu, prípadne dobíjať batérie. Tie autori projektu umiestnili do krídiel a vďaka nim dokázali ušetriť až 30 % pohonných látok. Rozdiel však bádať v samotných akumulátoroch. Obyčajné autá s hybridným pohonom obsahujú obrovské a hlavne veľmi ťažké články, ktoré by pri lete boli skôr na škodu, ako na úžitok. Batérie, ktoré vedci využili v lietadle sú vyrobené novou technológiou, ktorá zapríčinila najmä rapídne zníženie ich hmotnosti.
Autori projektu hovoria, že takáto technológia by mohla byť v budúcnosti bežne používaná v komerčnom letectve. Samozrejme, spaľovací motor nemôže byť len tak jednoducho nahradený elektromotorom, v takom prípade by let trval možno maximálne desať minút, avšak hybridný pohon by mohol spoločnostiam a životnému prostrediu viac než pomôcť. Problém môže nastať pri batériách, ktoré sú síce sofistikovanejšie ako v minulosti, avšak stále sú veľmi veľké a ťažké, prípadné problémy môžu nastať aj pri nízkom počte nabíjacích cyklov.