Mestá sú stále viac „smart“ vďaka svojim obyvateľom
Spoločnosť Ericsson zverejnila štúdiu, nazvanú „Smart Citizens“. Štúdia pokryla deväť miest po celom svete: Dillí, Londýn, New York, Paríž, Peking, Rím, Sao Paulo, Štokholm a Tokia a ukazuje niekoľko rozdielnych konceptov, ktoré umožňujú občanom byť viac proaktívni a mať dôležitejšiu rolu v živote mesta.
„Občania chcú, aby im kľúčoví hráči umožnili využívať služby cez internet. To napríklad znamená, že od úradov očakávajú poskytovanie informačných služieb, súvisiacich s dopravnými informáciami, hromadnou dopravou alebo kvalitou vodných zdrojov,“ hovorí Michael Björn, šéf výskumu v Ericsson ConsumerLab a dodáva: „Je zaujímavé, že u všetkých skúmaných konceptov sa o takéto služby viac zaujímali ľudia žijúci v centrách miest, než ľudia z predmestí a okrajových štvrtí. Záujem bolo cítiť najmä u mladšej generácie a takisto zamestnaných na plný úväzok. Všetky tieto sociálne skupiny tlačia mestá k tomu, aby boli v každodennom styku s občanmi viac „smart“.“
Napriek tomu, že sa jednotlivé skúmané koncepty a záujmy občanov v princípe nelíšili, hlavné rozdiely medzi mestami sú v záujme o kvalitu vody a dopravnú situáciu. Obyvatelia európskych miest, kde je kvalita pitnej vody na vysokej úrovni a je dostupná, mali záujem viac o online komunikáciu s úradmi a dopravné informácie.
Obyvatelia očakávajú, že kľúčom k odomknutiu inteligentných miest budú ich smartfóny. Podľa štúdie až 76 % obyvateľov chce na verejných miestach senzory, ktoré ich operatívne upozornia na zápchy a preplnené miesta, ktorým je najlepšie sa vyhnúť.
Výrazné zlepšenie je očakávané najmä v doprave, kde sa okrem aktuálnych dopravných informácií očakáva dopyt po interaktívnych dopravných značkách a koncepte zdieľania automobilov či bicyklov. Elektronizáciu dopravných informačných služieb očakáva 74 % obyvateľov.
Naproti tomu v mestách ako Dillí, Peking, či Sao Paulo, sa občania najviac zaujímali o kvalitu vodných zdrojov alebo stav ovzdušia, teda otázky spojené so zdravotnými rizikami. Prehľad o kvalite vody v týchto mestách chce mať 66 % respondentov.
„Internetizácia“ služieb sa prejavuje aj v energetike – viac ako dve tretiny (70 %) mestskej populácie chce porovnávať svoju energetickú spotrebu so spotrebou suseda. Chcú tak upraviť svoje návyky a optimalizovať spotrebu energií.
Štúdia je postavená na prieskume, ktorého sa v septembri 2014 zúčastnilo 9030 obyvateľov skúmaných miest, vo veku 15 ž 69 rokov. Reprezentujú vzorku 61 miliónov obyvateľov.