Aké sú najlepšie aplikácie na nákupy?
Spoločnosť MasterCard zverejňuje unikátny rebríček „Mobile Top App Index“, ktorý hodnotí mobilné nákupné aplikácie v tridsiatich šiestich krajinách Európy. Index zároveň opisuje spôsoby, ako ľudia využívajú mobilné technológie pri nakupovaní na cestách. Prieskum, rozdelený do 19 kategórií naprieč všetkými sektormi, odhaľuje hlavné trendy v jednotlivých odvetviach. Súčasne poukazuje na meniace sa zvyky spotrebiteľov aj vývojárov aplikácií a ich spoluprácu s obchodníkmi. Podľa výsledkov pochádzajú najlepšie nákupné aplikácie z Veľkej Británie a Nemecka.
Top aplikácie v roku 2015
- Argos – Veľká Británia (Viacúčelový obchodník)
- BlaBlaCar – Francúzsko (Osobné služby)
- BiTaksi – Turecko (Taxi)
- com Hotel Reservations Worldwide & Hotel Deals – Holandsko (Ubytovanie)
- Conrad – Nemecko (Elektronika a multimédiá)
- Chocogreets – Švajčiarsko (Darčeky a prekvapenia)
- easyJet – Veľká Británia (Letenky)
- Lieferheld – Nemecko (Rozvoz jedál)
- Mothercare – Veľká Británia (Rôzne)
- oBilet – Turecko (Doprava)
- gr – Grécko (Dovolenka)
- Parko – Izrael (Parkovanie)
- Nexto Reader – Poľsko (Vydavateľstvo)
- Shpock – Nemecko (Online aukcie a inzeráty)
- Spotlime – Taliansko (Vstupenky na zábavu)
- Sixt Rent a Car – Nemecko (Automobily a motocykle)
- The Body Shop – Veľká Británia (Kozmetika)
- Tesco – Veľká Británia (Potraviny)
- Zalando – Nemecko (Oblečenie a móda)
Javier Perez, prezident spoločnosti MasterCard Europe, hovorí: „Vidíme, že tradiční aj noví obchodníci sa učia využívať moderné technológie, aby svojim zákazníkom zjednodušili život. MasterCard Mobile Top App Index ukazuje, ktoré európske krajiny vedú pri vytváraní bezpečných a jednoduchých platobných skúseností, ktoré si človek môže užiť, nech sa nachádza kdekoľvek.“
Mobil ako výklad obchodu
Index spoločnosti MasterCard zistil, že v súčasnej dobe je pre európskych obchodníkov i vývojárov aplikácií najzaujímavejších 7 maloobchodných kategórií, ktoré pokrývajú približne 65 % všetkých aplikácií. Sú to: Rozvoz jedál, Taxi, Cestovné lístky (železničné, verejná doprava, autobusové atď.), Vydavateľstvo (knihy, časopisy atď.), Ubytovanie, Parkovanie a Zábava (kino, divadlo, festivaly, šport a pod.).
Možnosti platby
- Platobné karty – ponúka 52 % aplikácií
- Platba v hotovosti – ponúka 36 % aplikácií
- Online peňaženky – ponúka 24 % aplikácií, na vzostupe
Online platby kartou a online peňaženky predstavujú znateľne vyšší podiel v celkových platbách – 82 % a 39 %.
Sociálne médiá
V súčasnej dobe rastie aj prihlasovanie sa k nákupnému účtu u internetového obchodníka pomocou profilu na sociálnych médiách. Zákazník tak môže využívať služby bez toho, aby musel absolvovať opakované zadávanie svojich údajov. Trend sa odráža aj v mobilných nákupných aplikáciách, hoci z viac ako 1 000 testovaných aplikácií ponúka prekvapivo iba 7,5 % obe možnosti registrácie.
Medzi zaujímavé či neobvyklé európske platobné aplikácie patria napr. objednávky občerstvenia na akcie vopred, identifikácia a nákup oblečenia, ktoré vidíme na ľuďoch v televízii, platba za dobitie elektromobilu, platba za objednávky zemného plynu, platba za zásobu balenej vody či platba bohoslužby.