Viacero paušálov v domácnosti v budúcnosti nahradí jedna faktúra
V správe „Embracing Data Sharing“ sa Ericsson ConsumerLab pozrel na inovatívnu hodnotu spotrebiteľa v oblasti zdieľaných dátových pripojení. Štúdia zároveň sleduje, ako zavedenie takýchto programov operátormi ovplyvní spotrebiteľské správanie – čo rozvinie alebo spomalí ich prijatie medzi zákazníkmi. Ericsson ConsumerLab sa v štúdii zameral na spotrebiteľov v Brazílii, Indii, Japonsku, Južnej Kórei, Veľkej Británii a Spojených štátoch.
Používatelia smartfónov sú komunitou, ktorá dychtí po vysokých dátových balíkoch, ktoré môžu využívať na rôznych zariadeniach. Latku kvality u nich však stále nastavujú aj neobmedzené hlasové a textové služby. Podľa štúdie Ericssonu však 20 % z nich už hľadí nad rámec týchto služieb a očakáva nové možnosti. Napríklad spojenie s paušálmi na fixný broadband, či bezplatný prístup k prémiovému filmovému a TV obsahu. To všetko v rámci jedného balíka.
Spotrebitelia, ktorí budú v budúcnosti využívať zdieľané dátové programy, sa budú veľmi líšiť od tých dnešných. To vytvorí nové požiadavky na operátorov.
Jasmeet Singh Sethi z Ericsson ConsumerLab hovorí: „Zistili sme, že približne jedna štvrtina používateľov smartfónov, ktorí dnes zdieľané dátové programy využívajú, sú tzv. „power users“, teda spotrebitelia, ktorí využívajú veľké objemy mobilných dát. V budúcnosti ich počet výrazne narastie budú predstavovať 40 percent všetkých spotrebiteľov, ktorí zdieľané dátové programy využívajú.“
Z výskumu zároveň vyplýva, ako by mali podľa spotrebiteľov zdieľané dátové programy vyzerať:
- Zrozumiteľné podanie nákladov
- Jednoduchá a jasná ponuka
- Transparentnosť v reálnom čase a kontrola nad paušálom
- Rozšírenie hodnoty dátových programov o možnosť pripojenia nových, napríklad nositeľných zariadení
- Lepšie aplikačné pokrytie (pre náročných používateľov)
Spotrebitelia majú častokrát problém zorientovať sa v zdieľaných programoch a takisto im chýba pohľad v reálnom čase – 46 % z nich je nespokojných, ak hovoríme o pochopení cenových možností a fakturovania. Dvaja z piatich spotrebiteľov sú zase nespokojní zo schopnosťou sledovať, upravovať a monitorovať svoju spotrebu.
Na sledovaných trhoch má domácnosť typického používateľa smartfónu najmenej šesť digitálnych zariadení. V takejto domácnosti sú priemerne traja používatelia internetu, ktorí typicky používajú dve mobilné pripojenia a popri tom ešte aj nejaký iný druh pripojenia. Napríklad pevný broadband. Výsledkom je niekoľko účtov a dátových plánov. Stále širšie možnosti pripojenia vytvárajú pomerne zložité prostredie, v ktorom je potrebné riadiť viaceré pripojenia. Preklenúť tento problém digitálnej konektivity by mali pomôcť práve zdieľané dátové programy v ponukách operátorov.
Zo štúdie zároveň vyplýva, že existujú pomerne výrazné rozdiely medzi etablovaním zdieľaných dátových programov medzi sledovanými krajinami. Kým napríklad v USA dnes takéto programy využíva zrhuba 26 % spotrebiteľov, v Indii a v Brazílii je tento podiel na úrovni 5 %.