Virtuálna realita vďaka Oculus Rift
Virtuálna realita v plnej sile raz príde. A nebude to tak dlho trvať. Môžeme si ju predstaviť ako priame napojenie do „sveta Matrixu“, ktorý si ale každý bude môcť vytvoriť podľa vlastných predstáv alebo ho za Vás vytvoria tvorcovia rôznych hier či iné herné a animované štúdia. K docieleniu kompletnej simulácie, ktorá nebude tak odlišná od tej skutočnej reality nás ale delí ešte zopár rokov a veľmi veľa revolučných technológií. Už dnes ale môžeme aspoň časť z nej zakúsiť vďaka Oculus Rift.
Priame napojenie na naše zmysly a mozog je stále v plienkach, prvé čipy, ktoré sa napájajú na mozog sú už ale v prototypoch, pomocou ktorých možno ovládať trebárs bodku na displeji. Ťažko si ale predstaviť aj reálu formu takého napájania, riešenie bude teda pravdepodobne odlišné.
Skôr než začneme niečo vytvárať, musíme oklamať zmysly z vonkajška. Jedným z nich je snímanie zvuku. Jedná sa o jednoduché mechanické vlnenie, ktoré sa dá jednoducho rekonštruovať a simulovať. Náš mozog sa vo veľkom spolieha na zrak. Zrak má oproti iným zmyslom prioritu. Rozdiel v signáloch ale znamená i riziko v podobe nevoľnosti.
V prípade obrazu je tu niekoľko výziev. Naše oči snímajú obraz z rôznych uhlov. Aby sme mohli oči oklamať, potrebujeme veľmi vysoké rozlíšenie a samostatný obraz pre každé oko zvlášť tak, aby pokryli zorné uhly oboch očí. Pokiaľ nechceme pozerať iba nehybne na nejaký obraz, je nutné mať možnosť sa otáčať, ohýbať vo všetkých smeroch.
Oculus Rift je cielený na oči a pohyb hlavy v priestore. K vývoju sa dostali nadšenci, ktorí chceli mať zážitok z virtuálnej reality.
Prvý prototyp Oculus Rift:
- Displej: 5,6 palcov, rozlíšenie 1 280 x 800 bodov, každé oko 640 x 800 bodov
- jemnosť displeja: 270 ppi
- horizontálny FOV: 90°
- diagonálny FOV: 110°
- Senzory: orientácia 3DOF (gyroskop, akcelerometer, magnetometer), 1000 Hz (štandardné senzory majú maximálne 125Hz)
- Pripojenie: HDMI, DVI
- Hmotnosť: 379g
- Operačný systém: podpora Windows, OS X, Linux, Android.
Pri prototypoch je jasné, že nejde o plnohodnotný výrobok a vlastnosti sa len skúšajú. Tak je to aj v prípade Oculus Rift, ktorý si ale stanovuje vysoké ciele.